Friday October 18, 2024

SEO-vinkit, joilla parannat yrityksen verkkosivujen näkyvyyttä nopeasti

Published : 17 Oct 2024, 12:17

  By WhitePress
Photo: Unsplash.

Haluatko parantaa yrityksesi verkkosivujen näkyvyyttä nopeasti ja tehokkaasti? Vaikka hakukoneoptimointi usein vie aikaa, niin oikeilla SEO-vinkeillä voit nousta hakutuloksissa nopeastikin. Lue tämä artikkeli, niin tiedät miten. Näytämme myös, miten valitset oikeat hakusanat ja sijoitat ne strategisesti sivuillesi. Älä jää Googlen toiselle sivulle – lue vinkkimme ja tee verkkosivuistasi löydettävät!

Tutkimusten ja tilastojen mukaan Google-haun viisi ensimmäistä tulosta nappaa peräti 71 % verkkoliikenteestä. Sen jälkeen lukema laskee kuin lehmän häntä. Yksinkertaisilla ja vieläpä ilmaisilla SEO-vinkeillä voit kohentaa asemaasi hakukoneissa.

Kirjoita informatiivista ja helppolukuista sisältöä

Hakukoneoptimointi alkaa laadukkaan sisällön luomisella. Verkkosivuille tulee kirjoittaa informatiivista, laadukasta ja helppolukuista tekstiä. Vastaa aina kysymykseen, jota potentiaalinen asiakkaasi hakee Googlesta.

Sisällön tulee vastata Google-hakua. Jos haluat sijoittua hyvin haulla “naisten talvikengät”, niin silloin on turha kirjoittaa miesten kesävaatteista.

Älä käytä tekoälyä. Lisäksi suorat lainaukset kannattaa jättää kokonaan pois, koska Google katsoo ne plagioinniksi, olipa lähdemerkintää tai ei. Emme ole nyt kirjoittamassa raporttia yritysjohtajalle tai korkeakoulun lehtorille – vaan SEO-tekstiä Googlelle.

Lisää verkkosivustolle hakusanoja

Verkkosivuille halutaan lisätä valideja hakusanoja. Hakusana on termi, jota normaalit ihmiset (eli asiakkaasi) etsivät Googlesta ja muista hakukoneista.

Otetaan esimerkkinä Kuopiossa toimiva autokorjaamo. Hakusanan “autokorjaamo Kuopio” volyymi on 1 300 hakua, muiden variaatioiden kanssa yhteensä 2 000 hakua. Alla on muutamia variaatioita hakusanasta:

  • Kuopio autokorjaamo​ (260 hakua)
  • Kuopion autokorjaamot​ (90 hakua)
  • hyvä autokorjaamo Kuopio​ (30 hakua)

Nämä tiedot on etsitty palvelusta nimeltä Semrush, joka on markkinajohtaja muun muassa hakusana- ja kilpailuanalyyseissa. Työkalua voi käyttää rajoitetusti täysin ilmaiseksi.

Hyvän nyrkkisääntö on, että päähakusanaa on sivulla noin 1,5 %:n verran koko sanamäärästä, eli 1 000 sanan artikkelissa 15 kertaa. Mut hakusanat voi mainita 1–3 kertaa.

Loppusilaus houkuttelevilla metatiedoilla

Viimeistele verkkosivusi metatiedoilla. Metatiedot (Title ja Description) ovat ne tiedot, jotka näkyvät asiakkaallesi Google-haun jälkeen.

Perusohjeet metatietojen laatimiseen:

  • Metaotsikko: 55–60 merkkiä (sisältäen ainakin päähakusanan)
  • Metakuvaus: 145–155 merkkiä (sisältäen ainakin päähakusanan ja CTA:n)

CTA eli Call to Action on loppulausahdus, jossa googlettaja halutaan klikkaamaan omalle verkkosivustolle. CTA voi olla esimerkiksi “Tutustu Kuopion parhaaseen autokorjaamoon täältä”.

Jos et itse laadi metatietoja, niin Google poimii ne mielivaltaisesti sivustoltasi. Lopputulos ei silloin ole yleensä paras mahdollinen.